dinsdag 20 april 2010

Opeens heb je het: je wordt hoaxwatcher!

In de Spits van 20 april 2010 las ik een geestig artikel waarin hoaxwatcher (serieus?) Fred Buddingh de beste én slechtste commerciële hoaxes en virals van de afgelopen tijd opsomt.

In zijn relaas komt de viral van Remia er niet best vanaf. Want, zo schrijft Buddingh, “die grap had ik meteen door”. Dat klinkt als iemand die pas bij de aftiteling roept dat hij tijdens de voorfilms al doorhad dat Bruce Willis de hele Sixth Sense film dood is. En dat de butler de dader was.

Verder noemt hij de viral “de slechtst geregisseerde hoax met een BN’er in de hoofdrol”. Het leuke is, dat ik het met hem eens ben. Immers, er was überhaupt geen sprake van regisseren. De beelden van een geboeide Gerard Joling werden simpelweg geupload op Youtube. Het Wereldwijde Web en tv-programma’s als Boulevard en Shownieuws deden de rest. Gratis en voor niks. En dat lijkt me nou juist de kracht van een (commerciële) viral die, dankzij Fred, nu ook nog eens in de Spits wordt genoemd.

Bovendien, met het bloggen van dit stukje tekst en het doorsturen naar vrienden, zijn we wederom lekker viraal bezig. Dus Fred, hartelijk dank voor de veren. Ze krijgen een mooi plekje.



Geen opmerkingen: