zondag 17 juni 2012

Net niet


Dit EK valt voor mij een beetje in de categorie ‘ik had er wat meer van verwacht’. Ondanks de bloedirritante vuvuzela’s had het Oranjegevoel mij meer te pakken tijdens het toernooi in Zuid-Afrika. De briljante Oranje gadget heb ik dit jaar bijvoorbeeld niet gezien, Studio Sportzomer heeft geen vrolijk deuntje dat blijft hangen en de échte EK hit kan ik ook niet opnoemen. Wolter kan zoveel roepen; mijn toeter is dit jaar in de la blijven liggen.

Controleurspetten en Mora bitterballen
Door het matige spel van ‘onze jongens’ hebben de Heren Analytici op tv weinig boeiends te melden en hierdoor vallen zij een beetje in herhaling. Jan van Halst tekent tot in den treure cirkeltjes op zijn gesponsorde iPad. Ronald Waterreus blijft verhit opkomen voor de (oud-)PSV’ers in Oranje en Jan Mulder doet verwoed zijn ‘ik word er toch zo moe van-kunstje’ wat we zo goed kennen uit DWDD. Drie netten verderop kibbelen Johan en Wilfred er clichématig op los en krijgt sopraan Van Der Gijp op aangeven van de opnameleider weer een beuk van de altijd gezellige en dijenkletsende Boskamp. Het is allemaal wat gezapig. Verveeld bijna.

Klaas-Jan Van Persie

En dit alles speelt zich allemaal buiten het veld af. Want wat er óp de grasmat gebeurt, is zo mogelijk nog saaier. Ook Van Marwijk blijft vasthouden aan zijn zelfgecreëerde nostalgie. Natuurlijk is hij de bondscoach. Natuurlijk heeft hij een plan en weet alleen hij hoe dit ten uitvoer gebracht moet worden. Maar met een erebaan als coach van Oranje, kan en mag je de schreeuw van 16 miljoen zelfbenoemde assistenten niet negeren. Daar waar de verdediging eens te meer de Achilleshiel blijkt, wordt duidelijk dat het middenveld niet in staat is om naar voren te verdedigen. Daar moet ik Van Halst en zijn oranje cirkeltjes gelijk in geven. Dat Anita naar huis sturen een ongelukkige keuze blijkt, dat lijkt me moeilijk te betwisten. Dat Mathijsen een oude man is ook. Van Marwijk kiest ervoor om alle adviezen rondom Van Persie en/of Huntelaar in de wind te slaan en zijn eigen ramkoers te varen. Dat is zijn goed recht. Maar van een strateeg die zijn elftal naar de Europese titel moet regisseren, vind ik dit tactisch niet slim. Als Nederland zondag uit het toernooi wordt geknikkerd, dan is niet Van Persie de gebeten hond, maar Bert zelf. Als hij voor één keer wél luistert naar Het Volk en zowel de topscorer van de Bundesliga, als die van de Premier League opstelt, en het wordt uiteindelijk toch niets, dan heeft hij in ieder geval een weerwoord. ‘Zien jullie wel, 16 miljoen klootviolen, ook dit werkt niet!’ zou dan zijn terechte antwoord zijn. Dan zou gewoon blijken dat het niet aan Bert ligt maar aan de achternaam van de tweede doelman van Oranje. Stelt hij straks toch weer alleen Van Persie op, dan is iedereen in één klap de loden Bosvelt-wissel van Dick Advocaat vergeten. Dan is voor Bert de Deventer Koek echt wel een beetje op.

De Koning van Hispanje heb ik altijd geëerd

Ook al zaten ze er een paar maanden naast, de Maya’s gaan toch gelijk krijgen. In 2012 houdt het allemaal vroegtijdig op. In ieder geval voor ons. Misschien hadden we in 1572 toch Den Briel aan Filips en zijn sidekick Alva moeten geven. Dan hadden we nu geen discussie gevoerd over of Van Persie wel of niet achter Huntelaar moet spelen. Dan stond daar Andrés Iniësta. En dan werd voetbal weer een beetje leuk om naar te kijken.




Geen opmerkingen: