zondag 20 december 2009

Gerard Joling opgepakt??


Kijk. En hier ben ik nou best trots op.

Ideas for Brands creëert mediahype rondom Gerard Joling

Sinds dinsdagnacht circuleert er een filmpje op Internet waarin te zien is hoe een man die veel gelijkenis vertoont met Gerard Joling door twee agenten geboeid wordt afgevoerd. Het filmpje, naar verluidt door een oplettende voorbijganger met een mobiele telefoon gemaakt, wordt direct na plaatsing op Youtube.nl al grif bekeken. Woensdagochtend krijgen ook de eerste landelijke media lucht van de zaak. En dan gaat het hard. Vanaf dat moment koppen o.a. Telegraaf, Story, Nu.nl, AD, RTL Nieuws en diverse weblogs met dezelfde headline:

‘Gerard Joling opgepakt?

Een vraag die de gemoederen nogal bezighoudt, zo blijkt al snel. Is het hem nou wel of niet? Waarom wordt hij meegenomen? Of zou het allemaal in scene gezet zijn? Voor- en tegenstanders van diverse complottheorieën –waarvan een ordinaire catfight met concullega Gordon toch wel de meest genoemde is- gaan op fora de strijd met elkaar aan.

Vanaf eind van de middag tot ’s avonds laat zijn het EditieNL, RTL Boulevard en SBS Shownieuws die tijdens hun tv-uitzendingen hele items aan de zaak wijden. En dan komt de fles uit de mouw. Iets wat de meest oplettende kijker
al opgemerkt heeft, aangezien er met opzet een glimp van een fles Fritessaus in het filmpje te zien is. Gerard en SBS onthullen dat het een stunt is van Remia. Tijdens de opname van de nieuwe televisiecommercial die in februari 2010 op de buis komt, staat namelijk niet alleen de professionele camera te draaien. Ook de speciaal opgestelde mobiele telefoons doen hun werk, zodat diezelfde nacht de online buzz zijn werk kan doen. En hoe.

Het bewuste Youtube-filmpje:


En de werkelijkheid:




























---

Update: Naarmate de woensdag vorderde kregen steeds meer slimmeriken door dat het om een viral ging. De fles Remia werd namelijk gespot (en door de Telegraaf met een mooi rood cirkeltje in een still opgeleukt). Saillant detail daarbij was dat vanaf toen het woord Remia in bijna elke reactie / post terugkwam. Hoera. Want tja, het blijft advertising he ;-)

Update 2: inmiddels (we schrijven zondag 20 december 2009) is het Youtube-filmpje al ruim 192.000 keer bekeken en hebben ruim 150 online blogs en/of nieuwssites het bericht overgenomen. Zoals Geer zelf zou kirren: 'hilaaaaarisch!!'

Geen opmerkingen: